Onze onderwijskundige identiteit

10 oktober 2023
Ieder kind is een uniek persoon met eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Wij stemmen ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van het kind, door rekening te houden met de belemmerende factoren en door het benutten van de stimulerende factoren. We werken eraan dat kinderen taakgericht, zelfstandig en gemotiveerd aan het werk zijn. Dit doen we door het geven van effectieve instructie en het zichtbaar maken van de doelen.

We hanteren een jaargroepen systeem waarin we doorgaans binnen drie niveaugroepen lesgeven. Binnen iedere groep zijn er kinderen die op een eigen niveau werken en, waar nodig, begeleiding krijgen van een onderwijsassistent. Kinderen die meer aan kunnen krijgen extra uitdaging en mogen een dagdeel per week deelnemen aan de Plusklas.

Binnen onze ICT mogelijkheden kunnen kinderen op eigen niveau oefenen met de leerstof. Bij het vak wereldoriëntatie en bij de lessen wetenschap en techniek gaan we uit van de natuurlijke nieuwsgierigheid en creativiteit van kinderen en helpen hen om op een ontdekkende manier ervaring op de doen. Daarbij kunnen kinderen hun eigen talenten en gaven ontdekken.

We volgen onze leerlingen middels het leerlingvolgsysteem Parnassys waarbij we de cognitieve ontwikkeling goed in beeld hebben en daar waar nodig bij sturen. Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kinderen volgen via het ouderportaal van het systeem. Het onderwijs op de Spoorzoeker is één grote, uitdagende speurtocht voor kinderen, ouders en leerkrachten. Niet altijd makkelijk, maar wel aantrekkelijk, spannend en leuk!