Onze pedagogische identiteit

10 oktober 2023
Op onze school mogen de kinderen ontdekken wat waardevol is. We willen als school de kinderen helpen om op het goede spoor te gaan. Vanuit een open sfeer van vertrouwen gaan we respectvol met elkaar om en leren we respect te hebben voor onze omgeving.

Dit betekent dat we elk kind zien en het waarderen zoals het is. We bieden een veilige omgeving waarin ieder kind aandacht krijgt en zich geborgen voelt. Een omgeving waarop het kind ruimte krijgt om eigen keuzes te maken, want er is niet maar één spoor. Dit vinden wij een voorwaarde voor kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. We bereiken dit door rust en structuur te creëren en door het hanteren van duidelijke regels.

Ieder kind heeft behoefte aan een veilige omgeving en heeft daar ook recht op. Op onze school werken we daar voortdurend aan. Ouders zijn hierin onze partners: doordat we regelmatig contact onderhouden met ouders en met hen in gesprek gaan over het welzijn van hun kind kunnen we snel handelen wanneer dat nodig is. We maken gebruik van de methode ‘Kanjertraining’ waarbij lessen en oefeningen een positieve uitwerking hebben op individuele kinderen, op de groepsvorming en op ons totale pedagogische klimaat.

Kinderen leren de mogelijkheden en beperkingen van zichzelf en anderen te accepteren en te waarderen. Dit vermindert de kans op pesten. Door middel van het volgsysteem Kanvas volgen we de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en samen met de observaties van de leerkracht zorgt dit ervoor dat we een kind goed in beeld hebben. Onze leerkrachten hebben veel ervaring in het omgaan met diverse gedragsproblematieken en het ondersteunen van leerlingen met zorgvragen op sociaal emotioneel gebied.

Daarin worden ze bijgestaan door de intern begeleider, door onderwijsassistenten en begeleiders van instanties buiten de school. Op de Spoorzoeker zijn we zorgzaam: we waarderen, stimuleren en corrigeren elkaar voor een optimaal resultaat. Dat geldt voor de kinderen, de ouders, het team en allen die bij onze school betrokken zijn.